Kateřina Michailidisová, manažerka lidských zdrojů, GE Money Bank, a.s.
Toto je určitě úkol a kompetence vysokých a středních škol, a to v kvalitě jejich vzdělávání a schopnosti předvídat, jaké kompetence studenti a studentky potřebují získat, aby na pracovním trhu po ukončení studia uspěli. Nicméně GE záleží na mladé generaci a s vysokými školami i se samotnými studujícími už dlouhodobě spolupracujeme… Součástí těchto aktivit s VŠ jsou například přednášky odborníků nebo školám umožňujeme exkurze, které jsou hojně využívány. Už v průběhu studia můžeme studentům nabídnout stáže nebo propracovaný seminář kariérního poradenství. Pro čerstvé absolventy a absolventky máme Trainee programy v oblastech IT, financí, řízení rizik nebo HR s možností zahraniční rotace. Z našeho pohledu je podstatné se studenty udržovat dialog – ukazovat jim, jak realita všedního pracovního dne vypadá a zároveň mít představu o jejich očekávání od potenciálních zaměstnavatelů. Právě na toto téma jsme v letošním roce zorganizovali kulaté stoly s generací Y, a získali tak cenné informace pro plánování dalších aktivit.
Jitka Hausenblasová, projektová manažerka, Gender Studies, o.p.s.
Jde o komplexní problém, který by měl řešit stát, potažmo vláda, školy i firmy společně. Z hlediska větší provázanosti teorie a praxe je nutné nastartovat širší spolupráci firem a škol, a otevřít tak vzdělávací systém praxi. Byť se poptávka po oborech v čase mění, příčiny špatné uplatnitelnosti absolventů a absolventek spočívají mimo jiné také v tom, že budoucí studenti a studentky (ani jejich rodiče) nemají většinou žádné informace o tom, jakou mají šanci, že ve svém oboru po ukončení studia naleznou práci. Takovými informacemi mnohdy nedisponují ani kariérní poradci a poradkyně, tedy ti, kdo by mohli kariérní volbu mladých lidí z tohoto pohledu ovlivnit. Pokud by navíc vyučující začali u dětí podporovat nestereotypní uvažování, mohli bychom se, s trochou nadsázky, dočkat, že ubude nezaměstnaných absolventek obchodních akademií na úkor spokojených IT expertek.
Kateřina Hašková, projektová koordinátorka, Centrum Euroguidance
Pro uplatnění v životě a na trhu práce je nejen pro absolventy a absolventky důležitá schopnost sebepoznání – vědět, kdo jsem, jaké jsou mé kvality, hodnoty, cíle a sny, čeho chci dosáhnout. Zároveň je třeba pěstovat si pozitivní představu o sobě samém a vnímat sebe jako aktivního činitele svého života, změn v komunitě a společnosti. Je třeba chápat potřebu celoživotního učení a umět zhodnotit učící se momenty svého života. Vědět, jak vypadá svět práce kolem nás, umět se v něm orientovat a hledat v něm cestu pro vlastní uplatnění.
V pojmech kariérového poradenství jde o dovednosti pro řízení vlastní kariéry, tzv. Career Management Skills, které by měly být podporovány a rozvíjeny společně rodinou, školou i širší společností, a to nejen u mladých lidí. V Austrálii, Kanadě, USA existuje propracovaný rámec těchto dovedností, který slouží k jejich mapování u klientů kariérového poradenství či studentů a žáků; slouží také k efektivnějšímu nastavení vzdělávacích a poradenských programů.
Otázkou je, jak dnešní trh práce vypadá a zda poskytuje prostor všem absolventům a absolventkám najít si své uplatnění…