x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

04/2014 Firma roku: Rovné příležitosti 2014

Online bezpečně: gender a bezpečnost na internetu

26.11.2014, Anna Kotková, Michaela Svatošová, Gender Studies, o.p.s.
Na internetu děláme často věci, které bychom v reálném světě neudělali nikdy. Kyberšikana se netýká jen dětí, ale kohokoliv, kdo pracuje s informačními technologiemi. Agrese na internetu se dopouští ženy i muži. Oběťmi kyberšikany se mohou stát ženy i muži. Šikana je společenským jevem, který se klasifikuje mezi formy násilí. Gender Studies se spolu s mezinárodními partnery proto zaměřila na výzkum a osvětu veřejnosti v této problematice. Spuštěna byla také informační webová stránka www.stopkybersikane.cz s novou právní poradnou pro oběti kyberšikany, kterou provozuje proFem, o.p.s.

Výzkum, který zkoumal chování na internetu mezi muži a ženami ve věku 18-29 let, jako první v ČR se speciálním zaměřením na genderové rozdíly v souvislosti s kybernásilím a kyberšikanou, přinesl zajímavé výsledky. Dle hlavních zjištění svět internetu vzhledem k anonymitě genderové nerovnosti částečně zahlazuje, nicméně například díky rizikovějšímu chování je kyberprostor nebezpečnější pro muže. Muži na internetu provozují více rizikových aktivit, mají vůči nim větší toleranci, ale cítí se bezpečněji a neohrozitelněji. Posiluje je v tom stereotyp, že jsou silnější než ženy, a to i v prostředí internetu. Potenciálně jsou to tak paradoxně právě muži, kteří jsou více ohroženi kyberšikanou.

Zkušenosti s drobnější kyberšikanou má prakticky každý bez ohledu na pohlaví a věk. I přes tyto zkušenosti si respondenti a respondentky sice uvědomují, že na internetu může číhat nebezpečí, mají však dojem, že jich se netýká. Nebezpečí dle jejich slov hrozí mladým (mladším než oni), citlivým lidem.

Webová stránka wwww.stopkybersikane.cz nese mj. i virální a plakátovou kampaň o bezpečném chování na internetu. Jejím hlavním posláním je osvěta a prevence proti násilí na internetu, především genderově podmíněném kybernásilí. Za tuto kampaň získala Gender Studies nedávno „Žihadlo roku“ v kategorii tištená reklama. Kampaň je postavena na kontrastu opatrného chování v reálném světě a riskantního chování ve srovnatelných situacích v kyberprostoru a také zprostředkovává modelové „zpovědi“ obětí kyberšikany.

„Byl to můj první vážný vztah. A já jsem ho ze začátku opravdu milovala. Ta fotka byl jeho nápad. Chtěl mě mít pořád u sebe, nahou. Tak jsem se vyfotila. Až potom jsem zjistila, jaký skutečně je. Ztrapňoval mě před kamarádama a byl sprostý, náladový, ale to už bylo pozdě. Tu fotku poslal úplně všem, i mámě, “ svěřuje se například náctiletá slečna.

KAMPAŇ plakáty zde

KAMPAŇ video zde

Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).

Email *