Vážení čtenáři, vážené čtenářky,
Vítejte u lednového čísla zpravodaje, v němž vám
představíme zaměstnavatele, kteří získali titul Firma roku: Rovné příležitosti
2008. Porota jako nejlepší ohodnotila T-Mobile, Vodafone a Komerční banku.
Speciální cenu Gender
Studies za dobrý start si odnesla Česká spořitelna. Ceny se předávaly v polovině listopadu na konferenci
„Notebook a kočárek: návrat rodičů do zaměstnání po mateřské a rodičovské
dovolené“, která proběhla v kouzelné podzimní atmosféře u řeky
v prostorách Žlutých lázní. Gender
Studies uděluje tuto cenu již pátým rokem...
Za tu dobu už máme
řadu zkušeností z českého i zahraničního prostředí a snad můžeme i
bilancovat. Co se mění k lepšímu? Co by se k lepšímu mohlo a mělo
změnit?
Jednoznačný pozitivní vývoj je v oblasti vnímání
rovných příležitostí a slaďování práce a soukromého života. Společnost a
zaměstnavatelé si stále více uvědomují jejich důležitost, ať po etické či po
ekonomické stránce. S tím samozřejmě souvisí i kvalita a množství programů
na podporu těchto principů. Každým rokem se totiž do soutěže hlásí více firem s kvalitnějšími,
propracovanějšími zaměstnaneckými politikami v této oblasti.
A co bychom chtěli změnit? Především rozšíření tohoto
trendu. Podpora rovných příležitostí je totiž až na čestné výjimky „luxusem“
velkých a především pražských firem. Do budoucna proto chceme více
spolupracovat s menšími a regionálními zaměstnavateli. Chtěli bychom je
přesvědčit, že etický přístup k zaměstnaným by neměl být třešničkou na
dortu, ale každodenním chlebem. A že v době, kdy je na trhu práce stále
méně kvalifikovaných pracovníků a pracovnic, je klíčové si dobré zaměstnance a
zaměstnankyně udržet. Náklady na udržení zaměstnaných totiž bývají mnohem nižší
než náklady v případě ztráty dosavadního pracovníka či pracovnice a
hledání a zaškolování nových.
Jde prostě jen o to, podívat se na staré problémy novou
optikou. Zkusme to právě teď, vždyť leden je měsíc čistého stolu, je to čas,
kdy je možné začít nanovo, čas, kdy máme ještě vůli plnit svá novoroční
předsevzetí.
Přeji vám, ať se vám vaše předsevzetí podaří naplnit.
Příjemné čtení,
Jitka
Kolářová, manažerka ocenění Firma roku: rovné příležitosti
Co si myslíte o ... ?
Udržuje vaše firma kontakt s rodiči na mateřské či rodičovské dovolené?
Na otázku odpovídají:
Hana Salačová
Svobodová, HR Manager, Ferring-Léčiva a.s.
V současné době začínáme strategii kontaktu a návratu
kolegyň na/z rodičovské dovolené teprve tvořit, neboť až
nyní "dorůstáme věku", kdy nás začnou rodící kolegyně ve
vyšším počtu dočasně opouštět. Doposud jsme kolegyně
na rodičovské dovolené zvali na celofiremní či úsekové akce a snažili
jsme se je včas informovat o tom, zda a k jakým změnám došlo na
jejich pracovním místě. Ne vždy je zájem z jejich strany se akcí účastnit,
někdy není ani zájem vrátit se zpět do firmy (z důvodu vzdálenosti bydliště,
směnnému provozu apod.). Do budoucna chceme pro kolegyně na rodičovské dovolené
zavést možnost částečných úvazků či nepravidelných výpomocí a nastavit přesný
harmonogram kontaktu nadřízeného příp. personalisty s těmito kolegyněmi.
Vedle toho se, samozřejmě, snažíme též v našem benefitním programu myslet na
to, abychom jako firma byli zajímaví pro celou věkovou a sociální škálu
našich zaměstnanců.
Petra Grycová, ředitelka,
Hotel Luník
Naše rodinná firma o celkovém počtu dvanácti zaměstnanců má
v současnosti na mateřské dovolené jednu kolegyni a s ní udržujeme
kontakt na přátelské bázi. Zveme jí na firemní večírky a ostatní podobné akce.
Nic programově neděláme, v malém pracovním kolektivu se vše řídí intuitivně.
Kamila Štěpánková, HR Manager, SAP BSCE
s.r.o
Naše firma udržuje kontakt s rodiči na mateřské a rodičovské
dovolené, pořádáme každých půl roku setkání maminek a tatínků, kde zjišťujeme,
jaké jsou jejich potřeby a jak jim můžeme vyjít vstříc. Zveme naše kolegyně a
kolegy na mateřské a rodičovské také na oficiální schůzky zaměstnanců s vedením,
na vánoční party apod. Nabízíme jim možnost pracovat z domova a flexibilní
pracovní úvazky.