V USA běží dlouhodobý velmi ambiciózní výzkum[1] dopadu péče o děti ve školkách a jeslích. Výsledky v roce 2001 hovořily o tom, že čtyřleté děti, které tráví v daných zařízeních více než 30 hodin týdně jsou agresivnější a méně ústupné, bez ohledu na kvalitu péče v jednotlivých zařízeních. V průběhu dalšího výzkumu se zjistilo, že dopady péče o děti v různých zařízeních jsou mnohem menší než dopady dobrého či špatného rodičovství.
V roce 2005 výstupy z projektu již s dětmi ve třetí třídě přinesly informace, že děti, které trávily ve školkách více než 30 hodin týdně, měly lepší výsledky v matematice i ve čtení než jejich vrstevníci, a že jejich agresivní chování vymizelo, jevily však horší pracovní návyky a nižší sociální dovednosti. Přesto však tato zjištění nemají být považována za alarmující, neboť obecně má dopad péče na děti v institucionálních zařízeních malý vliv, jak vyplývá z výzkumu.
Druhý výzkum sociologů ze Stanfordské a Kalifornské univerzity upřesňuje, že nejlepší kognitivní dovednosti – v matematice a čtení byly u dětí, které začaly navštěvovat zařízení péče o děti mezi druhým a třetím rokem (výsledky dětí z rodin z nižším příjmem byly až dvakrát lepší). Na druhou stranu, čím dříve začalo dítě navštěvovat zařízení péče o děti, tím pomaleji rozvíjelo sociální dovednosti.
Napsáno na základě
článku publikovaného v New York Times: http://www.nytimes.com/2005/11/01/national/01child.html?pagewanted=1&_r=1
[1] Výzkum vedený National Institute of Child Health and Human Development's Study of Early Child Care
Líbil se Vám článek? Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma).