Petr Kalla, advokát
Bylo-li jedním z cílů předkladatele zákona skutečně přijetí moderního soukromoprávního kodexu, který by shrnoval masu právních pravidel vztahující se k soukromoprávním záležitostem, pak musíme bohužel konstatovat, že předkladatel návrhu zákona v důsledku politického obchodu v naplňování svého záměru, alespoň pokud jde o práva LGBT-osob, selhal. Zákoník, ač v sobě údajně obsahuje veškerou základní právní úpravu rodinného práva, zcela programově ponechává stranou jakoukoliv úpravu registrovaného partnerství, které se tedy i nadále bude řídit platným zákonem o registrovaném partnerství.
Zákonodárce tím dal veřejnosti najevo, že registrované partnerství nepovažuje za rodinně-právní vztah a že osoby, jež vstoupily do stejnopohlavního svazku, považuje za osoby nižší kategorie, když jejich svazek nehodlá uznat za hodný úpravy v obecném kodexu. Pokud pak jde o modernitu, pak ani v tomto směru není možné být z pohledu LGBT-osob k novému občanskému zákoníku smířliví. Ve vztahu ke stejnopohlavním svazkům nepřináší občanský zákoník vůbec žádné změny (ať již kupř. ve vztahu k možnosti společného majetku osob žijících v registrovaném partnerství, nebo ve vztahu k možnosti osvojení dítěte partnerem či partnerkou rodiče či k možnosti osvojení dítěte osobou, která žije v registrovaném partnerství). V některých otázkách naopak vidím kroky zpět, když nový občanský zákoník zavádí výslovnou právní úpravu otázek, jež doposud nebyly právem upraveny a jež byly řešeny v rámci praxe. Navíc úpravu takovou, jež jde proti proudu vývoje v ostatních evropských zemích. Mám na mysli kupř. nucený zánik manželství či registrovaného partnerství v případě změny pohlaví či podmínku sterilizace pro změnu pohlaví. Pokud bylo možné doufat ve změnu praxe, po účinnosti nového občanského zákoníku bude pro případné změny nutné provést i změny občanského zákoníku, tzn., že bude nutné dosáhnout změny cestou legislativního procesu.
Tereza Mikšaníková, předsedkyně, eLnadruhou o.s.
Registrované partnerství (RP) bylo součástí Občanského zákoníku (OZ) od roku 2006 a nyní je situace taková, že OZ RP vypustil úplně, to je z našeho pohledu dosti nepřijatelné. OZ v 21. století je více diskriminační než před tím, když se tedy budu zaměřovat na LGBTIQ práva. Zákonodárci nám tím ukazují, že jsme něco méněcenného a podřadného, což mě z pochopitelných důvodů uráží, neřeší ani jiné otázky, které mě trápí jako občanku ČR a to je že neřeší situaci, do které se mohu snadno dostat se svou partnerkou v případě, když se rozhodneme pro dítě. OZ neřeší osvojení dítěte u stejnopohlavních párů a v případě ztráty (indispozice) biologické matky, nemá partnerka na dítě právo, ač dítě vychovávala společně s ní.
Jan Wintr, právní teoretik, Právnická fakulta Univerzity Karlovy
Předně mě velmi těší, že nový občanský zákoník byl schválen, vidím v něm velkou naději pro kultivaci českého právního řádu a jeho postavení na pevných a srozumitelných základech. Je samozřejmě chyba, že zákoník neobsahuje registrované partnerství, které do něj systematicky patří, v expertních návrzích vždy bylo a zmizelo až na základě politického tlaku bez uvedení jakýchkoli argumentů. Chápu ale ministra spravedlnosti, že v zájmu prosazení kodexu musel činit i politické, odborně neodůvodnitelné ústupky. Postavení LGBT-osob nový zákoník nijak nemění, zůstává zachováno registrované partnerství ve zvláštním zákoně, i pravidla změny pohlaví zůstávají beze změny. Vypuštění registrovaného partnerství z návrhu ovšem zmařilo naději na posílení práv registrovaných partnerů, protože návrh ještě v roce 2008 počítal například se zakotvením společného jmění partnerů.