Citigroup Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže má již svého vítěze! Pro letošní rok se jím stává firma AIR PRODUCTS s.r.o., o druhé místo se dělí firma IBM Česká republika spolu s firmou Microsoft Česká republika, a třetí místo obsadila Citibank, a.s. V tomto čísle se dozvíte, jak vítězné společnosti propagují rovné příležitosti žen a mužů, resp. jakým způsobem umožňují svým zaměstnancům a zaměstnankyním sladění osobního a pracovního života.
Gender Studies, o.p.s. již třetím rokem oceňuje zaměstnavatele, kteří reflektují rozdílné životní podmínky, strategie a zkušenosti žen a mužů a věnují se opatřením odstraňujícím genderové nerovnosti ve svých podnicích nebo, jako např. firma IBM, na trhu práce.
Za hlavní sociální překážku uplatnění žen v práci a kariéře lze jednoznačně označit problém kombinovat pracovní a rodinné povinnosti. Na trhu práce, zejména v řídících pozicích a na místech s vysokou prestiží a odpovědností, je práce definována tak, jakoby rodina, resp. osobní život zaměstnanců a zaměstnankyň, ani neexistovaly. Chtějí-li si udržet své zaměstnání, musí předstírat, že je soukromý život téměř nezajímá.
Práce a rodina jsou podle současného nastavení genderových stereotypů v konfliktu především v životě žen, jež jsou neustále stavěny před nutnost volby "buď - anebo". Pro ženy (a některé muže) je přitom řešení vztahu práce a rodiny každodenní realitou, kterou jim však společnost neulehčuje. V poslední době se prosazují změny v organizaci práce směrem k vyšší flexibilitě a samostatnosti pracovníka/pracovnice v plánování pracovních úkolů. Poskytuje se jim příležitost věnovat se nejen zaměstnání a profesnímu rozvoji, ale i rodinnému a osobnímu životu.
Zajímalo nás, jak se s těmito změnami vyrovnávají zaměstnavatelé v České republice a jaká opatření přímo iniciují. Proto jsme letošní ročník soutěže zaměřili na slaďování osobního/rodinného a pracovního života.
Nezapomněli jsme však na otce a na podmínky uplatňování jejich zákonného práva odchodu na rodičovskou dovolenou, ani na jejich možnosti využití flexibilní pracovní doby či práce z domova. Divili byste se, kolik firem je na vykročení mužů ze stereotypu tradičně definovaných genderových rolí připraveno!
Máte chuť se příští rok do soutěže také zapojit, ale nejste si zcela jisti svou připraveností? Gender Studies, o.p.s. vám nabízí možnost spolupráce a konzultací při zavádění konceptu rovných příležitostí do firmy. Pomůžeme vám analyzovat současný stav, pojmenovat a popsat současné problémy a navrhnout jejich možná řešení.
Zpět ke zpravodaji. Převážně zde najdete články o vítězných firmách soutěže, dále rozhovor s Alenou Králíkovou, ředitelkou Gender Studies, o.p.s., dozvíte se, proč se vyplatí věnovat pozornost slaďování osobního a pracovního života a představíme vám americkou soutěž "100 Best Companies", kterou pořádá časopis Working Mother. Chcete si odpočinout od témat zaměřených na trh práce? Přečtěte si reportáž ze semináře Emancipace žen za socialismu a dnes.
Gratuluji společnostem oceněným v soutěži a přeji hodně úspěchů při zavádění rovných příležitostí pro ženy a muže ostatním firmám!
Alice Rutková,
koordinátorka Citigroup Souteže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v ČR
Co si myslíte o ... ?
Proč se firma přihlásila do soutěže?
Na otázku odpovídají:
Ptali jsme se zástupkyň přihlášených firem, které postoupily do druhého kola soutěže.
Ivana Folwarczná, HR manažerka, PricewaterhouseCoopers
Naše společnost se do soutěže přihlásila zejména proto, že vnímáme oblast rovných příležitostí pro ženy a muže jako nedílnou součást společenské odpovědnosti, ke které se dlouhodobě hlásíme. Principy této rovnosti máme zakotveny v základních hodnotách společnosti (v tzv. Etickém kodexu) a uplatňujeme je v následujících oblastech - náboru zaměstnanců, růstu jejich kariéry a vzdělávání, stejně jako v jejich osobním rozvoji, hodnocení pracovního výkonu nebo v odměňování. Rovné příležitosti současně považujeme za jednu ze svých významných konkurenčních výhod - kombinace ženského a mužského přístupu totiž naši společnost každodenně velmi obohacuje.
Lenka Plašilová, personální konzultantka, Allianz pojišťovna, a.s.
Společnost Allianz pojišťovna, a.s. patří mezi firmy, které jsou si vědomy společenské odpovědnosti.
Tomu odpovídá i přístup k zaměstnancům. Princip stejných příležitostí, zejména pak rovného postavení žen a mužů nejen v řídících pozicích je nedílnou součástí naší firemní kultury. Snažíme se vytvářet takové pracovní podmínky, které umožňují našim zaměstnancům sladit pracovní aktivity s osobním životem.
Soutěž je proto pro nás nejen příležitostí, jak získat porovnání s ostatními společnostmi na českém trhu, ale také zdrojem námětů pro naši další práci do budoucna.
Veronika Klápová, ředitelka útvaru personální politika, ČSA a.s.
České aerolinie se zajímají o problematiku. Účast v soutěži nás zcela jistě posune o kousek dál.
Bez ohledu na výsledek získáme cenné informace v podobě srovnání s ostatními firmami v České republice a také inspiraci pro realizaci dalších kroků. Již samotné vyplnění přihlášky do soutěže nám poskytlo řadu zajímavých námětů, kterým bychom se chtěli v budoucnu věnovat.