Dana Bérová, bývala ministryně informatiky
Osobně nejvíc věřím ve vzdělávání. I proto Ministerstvo informatiky podporovalo nejrůznějšími dotačními tituly projekty zaměřené na školení a výuku práce s počítačem třeba v mateřských centrech. Ženy jsou také nejčastějšími absolventkami kursů Národního programu počítačové gramotnosti, které MIČR pořádá. Je to logické, protože právě nové technologie ženám umožňují lépe organizovat čas, fungovat efektivněji a zvládnout tak všechno, co dřív nebylo možné si ani představit. A že mají ženy méně času a více povinností než muži je více než jasné.
Markéta Kristová, zakladatelka www.zkusIT.cz
Zahraniční zkušenosti ukazují, že například vládní propagační kampaně ve stylu "pojď do IT" k žádnému zvýšení dívek v oboru nevedly - protože příčin, proč ženy do ICT nevstupují je vícero, nejen jejich momentální nezájem. Celkově by se dalo říci, že by měl mít obor atraktivnější image - aby si dívky dokázaly představit, co konkrétně se v tomto oboru dá dělat, že to není jen nudná práce pro podivíny.
O zatraktivnění oboru by se měly starat především školy (základní, střední i vysoké) a firmy, které marně shánějí IT odborníky. Při pohledu do učebnic doporučených pro základní školy je jasné, proč dívky nemají o předmět větší zájem - jsou plné encyklopedických informací o historii počítačů a jejich podrobném složení, velmi málo informací se týká praktického využití výpočetní techniky a možného uplatnění. Svou roli sehrává i osobnost učitele - v drtivé většině se jedná o muže, pro které je pohodlnější se více věnovat technicky zdatnějším chlapcům. Významnou roli pro výběr oboru ICT mohou sehrát i výchovné poradkyně a poradci, kteří by měli zájem o studium informatiky u nadaných žákyň iniciovat nebo podpořit. Vysoké školy by mohly informace pro uchazeče přizpůsobit studentkám.
Firmy by se zase měly snažit vytvořit co nejpříznivější podmínky pro ženy s malými dětmi, což by mohlo přispět k výběru oboru ICT při rozhodování studentek o budoucí kariéře - možnost pracovat doma, pružná pracovní doba a firemní péče o malé děti, která je běžná v mnoha světových firmách.
Dívky mohou do oboru nasměrovat rodiče, respektive matky, které mají větší vliv na výběr studijních oborů na středních školách. Místo, aby dívky od studia technických oborů odrazovaly, by je naopak v jejich cestě do žensky netypického oboru měly povzbuzovat s poukazem, že se jedná o obor perspektivní s širokou škálou uplatnění. Zde se dostáváme k celkové podpoře informační gramotnosti, protože pokud by byly matky ve vztahu k ICT sebevědomější a dokázaly s nimi bez problémů zacházet, mohly by svým dcerám pomoci zbavit se zbytečného strachu či ostychu z technologií. Aktivit, které by mohly zvýšit počet žen v ICT, je tudíž mnoho - smysl mají, pokud budou uplatňovány společně.
Martina Šmidochová, personální ředitelka Microsoft
Pokud se bavíme o tom, co může nabídnout firma, je to zcela určitě větší flexibilita. Role ženy v České republice se posunula. Má jednak zájem o zajímavou práci, ale stejně tak chce dobře plnit roli matky a ženy. Jako zaměstnavatel v tom můžete ženy jednoduše podpořit. Například jim umožníte práci z domova, či nabídnete flexibilní pracovní dobu. Můžete jít i dál a nabídnout třeba i zřízení připojení k internetu z domova, potřebné pro snadné připojení do firemní sítě.
Dále může zaměstnavatel organizovat různá neformální setkání pro ženy, kde se mohou podělit o zkušenosti. Můžete nabídnout služby, které ženám usnadní jejich každodenní činnosti jako např. zajištění čistírny, reference či informace o hlídání dětí, atp. Nemusí jít ani ve všech případech o to, aby to firma platila. Mnohdy stačí zprostředkovat, nabídnout či poradit.