Veronika Klápová, ČSA, ředitelka útvaru personální politiky, ČSA a.s.
Zajímavé kontakty a nápady.
Jeden z námětů, který zazněl v průběhu konference, jsme implementovali do praxe téměř bezprostředně po jejím ukončení. Jedná se o program zaměřený na práci se zaměstnanci na mateřské a rodičovské dovolené. Jeho cílem je usnadnit nástup na mateřskou dovolenou, nastavit komunikaci v průběhu mateřské a rodičovské dovolené a vytvořit podmínky pro návrat zpět do ČSA. Díky nadšení mých kolegů jsme vše zvládli připravit a spustit v rekordně krátkém čase.
Radka Dudová, socioložka, Sociologický ústav AV ČR
Co mi účast na konferenci přinesla? Nebudu hodnotit konferenci jako takovou, zaměřím se ve své odpovědi na to, co přinesla konkrétně mě jako inspiraci a poučení pro mou práci. V první řadě se jedná o poznání, že organizovat dialog mezi sférou podnikovou a sférou neziskových organizací (tj. "občanské společnosti") je možné a přínosné, že o tento dialog se zajímá relativně mnoho lidí a je tedy vnímán jako potřebný - i když možná jen některými podniky a jen některými aktéry v těchto podnicích. Dále jsem zjistila, že existuje velká škála možných řešení například konkrétně problémů týkajících se harmonizace práce a rodiny, a že i samy podniky tato řešení aktivně hledají a objevují. Nejzajímavější zjištění (přestože nikterak překvapivé) ale pro mě osobně bylo poznání, že hledání těchto řešení se ve sféře firem bude vždy pohybovat v rámci tržních pravidel a s cílem maximalizace zisku. Harmonizační opatření jsou navrhována jako jeden ze způsobů, jak zvýšit zisk a úspěch podniku (stabilizovat pracovní sílu, zvýšit její loajalitu, případně pracovní nasazení), nikoli primárně jak zvýšit blaho lidí pro něj pracujících. Z toho pro mě vyplývá zásadní otázka: co se bude dít, pokud dojde k výraznému zvýšení nezaměstnanosti a přebytku kvalitní pracovní síly? Podle debaty, která na konferenci zazněla, by se dalo usuzovat, že v té chvíli pro firmy většina opatření ztratí ekonomický smysl, a je otázkou, zda je budou nadále ochotné podporovat. Pohybujeme se tedy ve dvou odlišných logikách (pro firmy je cílem maximalizovat zisk, pro sféru občanské společnosti je cílem usnadnit lidem určité životní situace). Za určitých okolností je možné použít k realizaci těchto odlišných cílů stejné prostředky, co se ale stane, když se podmínky změní?
James Walton, Clients & Markets Director, Deloitte Czech & Slovak Republics
Konference byla skvělou příležitostí seznámit se s praktikami souvisejícími s rovnými příležitostmi žen a mužů u jiných společností. Poučit se z jejich zkušeností, úspěchů a chyb. Přinesl jsem do Deloitte několik nových nápadů, několik nových pohledů na témata, která právě probíráme a zpětnou vazbu k našim současným projektům.