Hana Hutárková, Global HR Director, TI Automotive AC
Naše společnost se řídí názorem, že má-li se účinně formovat či měnit organizační kultura, je třeba provést analýzu všech jejích složek a posoudit stávající stav. V této souvislosti motivační průzkum aplikovaný v roce 2006 ukázal poměrně vysoké aktuální napětí mezi některými potřebami a jejich uspokojením u žen věkové kategorie 50+. Bližší analýza pak odhalila největší motivační napětí v oblastech morálního ocenění, poskytování zpětné vazby a ve vztazích na vertikální úrovni. Jinými slovy ukázalo se, že vnímání a hodnocení významných firemních hodnot, způsobů komunikace a firemních praktik není u této skupiny zaměstnankyň nikterak vysoké, spíše naopak. Proto jsme se rozhodli hledat co nejefektivnější cesty, jak změnit nebo zlepšit, co nefunguje, jak by mělo. Přičemž jsme si plně uvědomovali, že je to běh na dlouhou trať, protože má-li mít smysl, musí být postaven na trvalém vzdělávání a rozvoji a přinášet hodnoty nejen zúčastněným, ale i firmě jako celku. Navíc bylo třeba mít na zřeteli i jistá specifika tohoto věku, pro který je charakteristická nejen řada objektivních somatických potíží, ale především zvýšená citlivost v oblasti psycho-sociální, kam patří např. i výše zmíněné morální ocenění práce.
A tak byl odstartován dlouhodobý a trvalý rozvojový program, nazvaný Klub TI žen, který letos úspěšně vstoupil již do šestého roku svého trvání. Frekvence těchto vzdělávacích aktivit je jedenkrát za čtvrtletí, programové zaměření je koncentrováno do oblasti soft skills (komunikace, asertivita, emoční inteligence, sebereflektující výcvik…), ale zveme rovněž odborníky z různých odvětví medicíny, případně zajišťujeme individuální konzultace a péči. Na zaměření jednotlivých témat se aktivně podílejí i samotné účastnice.
Naší prvotní snahou bylo vytvořit u této skupiny zaměstnankyň vědomí, že je firma vnímá jako významný a stabilizační prvek, že si jich upřímně váží, stojí o ně, chce do nich investovat, posílit jejich sebevědomí, sebehodnocení a sebeúctu a tím i složitěji podmíněné pocity významu, užitečnosti či platnosti, dodat jim odvahu a motivovat je ke zvyšování kvalifikace, odbornosti a osobního růstu. Jak se nám to daří, na to by měly odpovědět především ty, kterých se to týká. Já osobně věřím, že tyto aktivity výrazně přispívají k pozitivnímu klimatu, podporují motivaci, která se odráží v aktivním přístupu a spoluúčasti na výběru témat a plánování vlastního růstu.
Radek Špicar, ředitel vnějších vztahů, Škoda Auto
Škoda Auto čelí, tak jako většina společností v Evropě, problémům, ale i výzvám plynoucím ze stárnutí populace. Z tohoto důvodu zakomponovala do své sociální politiky i tzv. Program Seniority. Nad rámec běžných benefitů tak může být zaměstnanec-senior převeden na jiné vhodné pracovní místo, pokud vzhledem ke svému zdravotnímu stavu dlouhodobě ztratil způsobilost vykonávat svou dosavadní práci, a to při zachování dosavadní mzdy. V případě organizační změny je zaměstnanci-seniorovi, kterému zbývá pět a méně let do dosažení důchodového věku, nabídnuto jiné vhodné místo s tím, že mu bude po dobu až 24 měsíců kompenzována mzda. Samozřejmostí je poskytnutí zaměstnancům-seniorům jednoho dne volna s náhradou mzdy ročně navíc nebo pěti dnů na absolvování rekondičního pobytu v lázních. Škoda Auto rovněž zřídila šest chráněných pracovišť s kapacitou 200 míst pro lidi se sníženou schopností pracovního uplatnění.
Eva Ferrarová, koordinátorka problematiky rovnosti žen a mužů, Ministerstvo vnitra ČR
Ministerstvo vnitra připravilo a postupně realizuje projekt „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň Ministerstva vnitra“. Projekt je zaměřen na 4 cílové skupiny: zaměstnankyně na mateřské/rodičovské, zaměstnanci a zaměstnankyně pečující o osobu blízkou, osoby se zdravotním znevýhodněním a zaměstnanci/zaměstnankyně ve věku 55+. Pro všechny tyto skupiny jsou v rámci projektu stanoveny cíle především v zavedení možnosti flexibilních pracovních úvazků. Dalším cílem je prohloubení znalostí pracovně právních norem jak ze strany cílových skupin, tak ze strany vedoucích zaměstnanců a zaměstnankyň. Za tím účelem pořádá Ministerstvo vnitra diskusní semináře, na kterých vystupují mj. odborníci/odbornice na pracovní právo a zástupci/zástupkyně neziskové sféry. Na intranetových stránkách projektu jsou informace pro jednotlivé cílové skupiny, které vycházejí především z průzkumu, který byl u jednotlivých cílových skupin proveden ohledně jejich potřeby informací. Pro osoby ve věku 55+ se konkrétně jedná o věkové statistiky Ministerstva vnitra, základní informace k důchodovému pojištění a připojištění, základní informace o využití sociálních služeb a příspěvku na péči, zaměstnanci a zaměstnankyně mají možnost požádat i o psychologické poradenství apod. Na intranetových stránkách odboru řízení lidských zdrojů jsou pak stránky věnované pouze problematice stárnutí.