x

Přihlaste se k odběru zpravodaje (zdarma)

06/2011 Téma tohoto čísla

Slaďování z pohledu generace 50+

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
v posledních letech problematika managementu mateřské a rodičovské dovolené zažívá v českých firmách boom. Není divu – rodí se více dětí než v minulosti a není vůbec výjimkou, že podniky hlásí stovky zaměstnankyň na rodičovské dovolené současně. Aby si je ve firmě udržely, resp. je motivovaly k brzkému návratu do práce, vytvářejí různé, velice komplexní programy zaměřené na tuto část zaměstnanecké populace.

Jenomže zcela paralelně, i když na první pohled ne tak nápadně, se děje druhý významný demografický trend, a tím je stárnutí populace. O zaměstnancích a zaměstnankyních generace 50+ se, na rozdíl od skupiny matek malých dětí, zatím v zaměstnavatelských kruzích příliš nemluví, i když se dá předpokládat, že se každou chvíli začne, protože se, i z pragmatických důvodů, bude muset. Jako zdroj inspirace, co se pro lidi 50+ dá z pohledu firmy dělat přichází toto číslo našeho zpravodaje.

Anketa přináší popis programů zaměřených na starší generaci, které již nějakou dobu fungují u tří českých zaměstnavatelů. Článek socioložky Jaroslavy Hasmanové Marhánkové zas uvádí pár příkladů dobré praxe ze zahraničních firem. Věříme, že si se zájmem přečtete i text Dany Machátové o pohledu odborů na dopady současných vládních reforem na oblast slaďování práce a rodiny v České republice, reportáž Alexandry Jachanové Doleželové o dubnové „slaďovací“ konferenci v Barceloně nebo krátkou komparativní analýzu situace harmonizace práce a rodiny v ČR, na Slovensku, v Polsku a Německu.

Hezké jarní dny a slaďování zdar,

Nina Bosničová, šéfredaktorka.

Obsah čísla

Aktuálně...

Změřte své síly v soutěži Firma roku: rovné příležitosti 2011

Jako každý rok, i letos vyhlašuje Gender Studies soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi: Firma roku: rovné příležitosti. Vedle oblastí jako je firemní prostředí, postavení žen a mužů ve firmě, slaďování soukromého a pracovního života, plány a rozvoj a marketing, se nově zaměříme i na problematiku rovného odměňování.
Rovné příležitosti v praxi

Tzv. „sandwichová generace“ – kombinování práce a péče o závislé členy rodiny (děti a seniory/seniorky)

Termínem „sandwichová generace“ označujeme fenomén, kdy lidé v produktivním věku s ještě plně neosamostatněnými dětmi rovněž pečují o stárnoucí rodiče. Téměř tři čtvrtiny lidí ve věku 45 až 59 let pomáhá svým stárnoucím rodičům v každodenním životě. Téměř polovina z nich tuto pomoc označuje za častou (Vidovićová a Rabušic 2003). V kontextu tzv.
Rovné příležitosti v praxi

Slaďování pracovního, soukromého a rodinného života z pohledu odborů

Slaďování pracovního, soukromého a rodinného života patří spolu s řešením rolí žen a mužů ve společnosti obecně, prosazováním žen do rozhodovacího procesu a řešením rozdílu v odměňování žen a mužů k prioritním oblastem, na které se Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) zaměřuje.
Rovné příležitosti v praxi

Rodinná politika by neměla mít za svůj prvotní cíl zvýšení populace

… zaznělo jako jeden z hlavních závěrů semináře Mateřství a otcovství: politiky slaďování, kterou 15. dubna v Barceloně pořádala španělská nadace Rafaela Campalanse společně s Foundation for European Progressive Studies (Nadace pro Evropská progresivní studia), nadací fungující pod Stranou Evropských socialistů.
Rovné příležitosti v opomíjených sektorech

Právní úvod do agenturního zaměstnávání

Agentura práce (personální agentura) je soukromoprávní subjekt, který se pohybuje na trhu práce a pracuje na obdobném principu jako úřad práce. Činností agentury práce je zajištění poptávky fyzických a právnických osob po pracovní síle a výběr uchazečů a uchazeček o zaměstnání dle požadavků zadaných klienty.
Gender Studies

Konference Slaďování práce a rodiny: flexibilní formy práce

Flexibilní formy práce jsou ze své definice zvláštní úpravou pracovní doby nebo pracovního místa. Tomuto tématu byla věnovaná odborná konference Slaďování práce a rodiny: flexibilní formy práce pořádaná Gender Studies, o.p.s. v pražském Goethe-Institutu 11. května 2011.

Co si myslíte o ... ?

Co dělá Vaše firma pro zaměstnance a zaměstnankyně generace 50+?
Na otázku odpovídají:

Hana Hutárková, Global HR Director, TI Automotive AC

Naše společnost se řídí názorem, že má-li se účinně formovat či měnit organizační kultura, je třeba provést analýzu všech jejích složek a posoudit stávající stav. V této souvislosti motivační průzkum aplikovaný v roce 2006 ukázal poměrně vysoké aktuální napětí mezi některými potřebami a jejich uspokojením u žen věkové kategorie 50+. Bližší analýza pak odhalila největší motivační napětí v oblastech morálního ocenění, poskytování zpětné vazby a ve vztazích na vertikální úrovni. Jinými slovy ukázalo se, že vnímání a hodnocení významných firemních hodnot, způsobů komunikace a firemních praktik není u této skupiny zaměstnankyň nikterak vysoké, spíše naopak. Proto jsme se rozhodli hledat co nejefektivnější cesty, jak změnit nebo zlepšit, co nefunguje, jak by mělo. Přičemž jsme si plně uvědomovali, že je to běh na dlouhou trať, protože má-li mít smysl, musí být postaven na trvalém vzdělávání a rozvoji a přinášet hodnoty nejen zúčastněným, ale i firmě jako celku. Navíc bylo třeba mít na zřeteli i jistá specifika tohoto věku, pro který je charakteristická nejen řada objektivních somatických potíží, ale především zvýšená citlivost v oblasti psycho-sociální, kam patří např. i výše zmíněné morální ocenění práce.

A tak byl odstartován dlouhodobý a trvalý rozvojový program, nazvaný Klub TI žen, který letos úspěšně vstoupil již do šestého roku svého trvání. Frekvence těchto vzdělávacích aktivit je jedenkrát za čtvrtletí, programové zaměření je koncentrováno do oblasti soft skills (komunikace, asertivita, emoční inteligence, sebereflektující výcvik…), ale zveme rovněž odborníky z různých odvětví medicíny, případně zajišťujeme individuální konzultace a péči. Na zaměření jednotlivých témat se aktivně podílejí i samotné účastnice.

Naší prvotní snahou bylo vytvořit u této skupiny zaměstnankyň vědomí, že je firma vnímá jako významný a stabilizační prvek, že si jich upřímně váží, stojí o ně, chce do nich investovat, posílit jejich sebevědomí, sebehodnocení a sebeúctu a tím i složitěji podmíněné pocity významu, užitečnosti či platnosti, dodat jim odvahu a motivovat je ke zvyšování kvalifikace, odbornosti a osobního růstu. Jak se nám to daří, na to by měly odpovědět především ty, kterých se to týká. Já osobně věřím, že tyto aktivity výrazně přispívají k pozitivnímu klimatu, podporují motivaci, která se odráží v aktivním přístupu a spoluúčasti na výběru témat a plánování vlastního růstu.

Radek Špicar, ředitel vnějších vztahů, Škoda Auto

Škoda Auto čelí, tak jako většina společností v Evropě, problémům, ale i výzvám plynoucím ze stárnutí populace. Z tohoto důvodu zakomponovala do své sociální politiky i tzv. Program Seniority. Nad rámec běžných benefitů tak může být zaměstnanec-senior převeden na jiné vhodné pracovní místo, pokud vzhledem ke svému zdravotnímu stavu dlouhodobě ztratil způsobilost vykonávat svou dosavadní práci, a to při zachování dosavadní mzdy. V případě organizační změny je zaměstnanci-seniorovi, kterému zbývá pět a méně let do dosažení důchodového věku, nabídnuto jiné vhodné místo s tím, že mu bude po dobu až 24 měsíců kompenzována mzda. Samozřejmostí je poskytnutí zaměstnancům-seniorům jednoho dne volna s náhradou mzdy ročně navíc nebo pěti dnů na absolvování rekondičního pobytu v lázních. Škoda Auto rovněž zřídila šest chráněných pracovišť s kapacitou 200 míst pro lidi se sníženou schopností pracovního uplatnění.

Eva Ferrarová, koordinátorka problematiky rovnosti žen a mužů, Ministerstvo vnitra ČR

Ministerstvo vnitra připravilo a postupně realizuje projekt „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň Ministerstva vnitra“. Projekt je zaměřen na 4 cílové skupiny: zaměstnankyně na mateřské/rodičovské, zaměstnanci a zaměstnankyně pečující o osobu blízkou, osoby se zdravotním znevýhodněním a zaměstnanci/zaměstnankyně ve věku 55+. Pro všechny tyto skupiny jsou v rámci projektu stanoveny cíle především v zavedení možnosti flexibilních pracovních úvazků. Dalším cílem je prohloubení znalostí pracovně právních norem jak ze strany cílových skupin, tak ze strany vedoucích zaměstnanců a zaměstnankyň. Za tím účelem pořádá Ministerstvo vnitra diskusní semináře, na kterých vystupují mj. odborníci/odbornice na pracovní právo a zástupci/zástupkyně neziskové sféry. Na intranetových stránkách projektu jsou informace pro jednotlivé cílové skupiny, které vycházejí především z průzkumu, který byl u jednotlivých cílových skupin proveden ohledně jejich potřeby informací. Pro osoby ve věku 55+ se konkrétně jedná o věkové statistiky Ministerstva vnitra, základní informace k důchodovému pojištění a připojištění, základní informace o využití sociálních služeb a příspěvku na péči, zaměstnanci a zaměstnankyně mají možnost požádat i o psychologické poradenství apod. Na intranetových stránkách odboru řízení lidských zdrojů jsou pak stránky věnované pouze problematice stárnutí.

Kalendář akcí

Přehled nejbližších akcí s tematikou rovných příležitostí