Ivana Šatrová, manažerka projektů, Nadace Eurotel
Ještě před několika lety byla "společenská odpovědnost firem" pro mnohé neznámým pojmem. Dnes se však k naplňování tohoto pojmu hlásí stále více společností, můžeme dokonce hovořit o novém trendu. Otázky prosazování rovných příležitostí do firemní kultury jsou podmíněné změnou myšlení, která zajisté nenastane ze dne na den. Klíčovou roli sehrají nestátní neziskové organizace, které by měly být tím motivátorem a iniciátorem změn. Dalším klíčovým prvkem jsou společnosti se zahraniční účastí, které se těmto otázkám věnují již dlouhodobě. Základem toho, aby se firma vydala směrem podpory rovných příležitostí žen a mužů, je osvěta a komunikace jednotlivých témat. Zásadní podmínkou však zůstává osvícený vrcholový management dané firmy. Větší zájem mezi firmami by mohla vzbudit jasná měřitelnost a metodika aktivit spojených s rovnými příležitostmi.
Pavlína Kalousová, výkonná ředitelka, Fórum dárců
Existuje několik momentů, které je třeba si v souvislosti se společenskou odpovědností a gender problematikou uvědomit. Společenská odpovědnost je koncept, který musí být vstřícný a výhodný pro firmy samotné a firmy musí být motivované koncept přijmout. Pro mě je samozřejmé, že se firmy musí chovat odpovědně vůči společnosti, na druhou stranu každou firmu začlenění CSR principů do své činnosti něco stojí - tj. musí na realizaci CSR projektů alokovat finance. To znamená, že musí být jasné, proč by to firma měla dělat, kolik jí to bude stát a jaké benefity jí to přinese. My jsme se ve Fóru dárců právě v tomto hodně naučili, protože jsme v loňském roce zavedli Standard odpovědná firma, který přesně toto firmám umožňuje sledovat a již 10 firem metodiku vyhodnocování efektivity investovaných prostředků do CSR využívá. No a co to znamená pro společenskou odpovědnost a gender specifika? Gender problematiku je třeba řešit komplexně. Prakticky to znamená, že firmě je potřeba vysvětlit, proč by se o gender aspekty měla zajímat, jaká pozitiva to bude pro její činnost mít a jak to má udělat a zavést určité standardy. Stejně jako v jiných oblastech jí může pomoci spolupráce s profesionálními neziskovými organizacemi jako například Gender Studies nebo Slovensko-český ženský nadační fond a jistě se jich najde ještě celá řada. A samozřejmě příklady táhnou. Celá řada zahraničních a velkých firem již CSR principy realizuje a má dobré zkušenosti s projekty na podporu začlenění gender principů. Je nutné, aby tyto firmy své zkušenosti sdílely s ostatními firmami, publikovaly výsledky, a tím motivovaly ostatní.
Hana Kučerová, Account Director, Mmd Corporate, Public Affairs & Public Relations Consultants
Otázka společenské odpovědnosti firem se postupně dostává do popředí i v České republice. Mnohé firmy si uvědomují její význam a tak se CSR stala nedílnou součástí aktivit, obchodní strategie a také nástrojem komunikace nejen velkých mezinárodních korporací, ale i menších a středních českých firem.
Na základě nedávných výzkumů vyšlo najevo, že firmy se nejvíce angažují v oblasti vzdělávání, v programech pro děti a mládež, ekologii a péči o zaměstnance. Genderová problematika jako taková doposud v oblasti jejich zájmu většinou chybí. Je proto nezbytně nutné navázat spolupráci s místními organizacemi, nadacemi a neziskovými organizacemi, které se této problematice věnují a společně s nimi vytvořit takové programy, které budou prospěšné jak okolní komunitě, tak budou v souladu se strategií firmy. Velký prostor vidím zejména v různých programech zaměřených na zaměstnance samotné, kdy právě oni sami mohou mnohé aktivity z této oblasti iniciovat.