Teresa Schweiger, projektová manažerka, poika, Rakousko
Nabízíme workshopy pro chlapce a vyučující za účelem jejich genderové senzitivizace. V nich učíme, že být skutečným mužem znamená spoustu věcí, a nemusí to nevyhnutně implikovat stav spoutanosti genderovými stereotypy. Využíváme různorodé metody - hry, práci s tělem, improvizační divadlo, zpěv a tanec – které jsou nediskriminační a pojmou všechny typy maskulinit včetně mladých mužů se speciálními potřebami. Propagujeme antidiskriminaci, protože víme, že inkluze nejrůznějších mužských (a ženských) rolí otevírá pro lidi nové spektrum voleb. Toto se týká nových pracovních oblastí pro mladé muže, ale také vytváření vztahů na osobní úrovni. Pracujeme s chlapci a mladými muži různého původu a tuto jejich diverzitu oceňujeme. Tento přístup nám umožňuje podpořit rozvoj chlapců a mladých mužů v informované lidské bytosti, které jsou si vědomy své jedinečnosti a jsou schopny udělat takovou profesní volbu, která není nevyhnutně poplatná genderovým stereotypům.
Mari Helenedatter Aarbakke, poradkyně, KUN Centrum pro genderovou rovnost, Norsko
KUN Centrum pro genderovou rovnost podporuje netradiční volbu povolání žen a mužů na různých úrovních. Stereotypy mohou už od raného dětství významně korigovat školky, protože v tomto věku jsou dívky a chlapci nejsnáze ovlivnitelní. Proto jsme ve školkách dělali projekty, jejichž účelem bylo zlepšit práci zaměstnanců a zaměstnankyň tak, aby vědomě popírali genderové stereotypy. Natáčeli jsme například vzájemnou komunikaci a interakce ve školce na video, a díky tomu se nám podařilo zvýšit vnímavost zaměstnanců a zaměstnankyň a také rozšířit jejich odborné kompetence.
V roce 2013 jsme pořádali workshopy o genderu pro studenty a studentky středních škol, kde jsme s nimi mluvili mimo jiné o platových rozdílech mužů a žen a o genderově segregovaném trhu práce. Doufáme, že pokud si mladí lidé uvědomí souvislosti a budou mít více informací o trhu práce, budou si lépe rozmýšlet, jaké povolání si vyberou. Nabízíme také poradenství pro zdravotnický sektor v otázkách, jak získat více mužů pro práci v oblasti zdravotnické péče a jak jim pomoci, aby se dobře aklimatizovali.
Projekty jako „Ženy v arktickém rybářství“ a „Pohádka bez princezen? Zapojení žen do rozvoje ropného průmyslu v severním Norsku“ jsme realizovali s cílem zvýšit povědomí a aktivitu žen na poli rozvoje našeho regionu.
Katarína Minarovičová, výkonná riaditeľka, o.z. EsFem, Slovenská Republika
Naše občianske združenie EsFem sa zameriava na elimináciu rodových stereotypov predovšetkým v prostredí formálneho i neformálneho vzdelávania. Tento cieľ sa snažíme dosiahnuť prostredníctvom projektov zameraných na rôzne cieľové skupiny. Pre učiteľky a učiteľov robíme vzdelávania v oblasti rodovo citlivej výchovy, ktorých súčasťou sú aj metodiky (Model rodovo citlivej výchovy). Pre žiačky a žiakov organizujeme prednášky a workshopy na základných a stredných školách. Zúčastňujeme sa aj diskusií s verejnosťou. V oblasti výskumu sa zameriavame na rodovú segregáciu prípravy na trh práce (publikácia Učiteľky a riaditelia). Sme pyšné na zviditeľňovanie pozitívnych príkladov významných žien z rôznych oblastí verejného života prostredníctvom hravej kartovej formy kvarteto (Neviditeľné ženy, Nepoznané Slovenky, Ženy bez hraníc,..), ktoré môžu slúžiť ako príklad pre dievčatá s ambíciou uplatniť sa v netradičných profesiách. Pri realizácii našich aktivít spolupracujem aj s inými mimovládnymi organizáciami, výskumnými pracoviskami a vysokými školami na Slovensku.