Ivana Jarošová, vedoucí personálního a mzdového oddělení, odbor kancelář ředitele, KÚ Libereckého kraje
V rámci projektu SLAĎ – Slaďování pracovního a rodinného života zaměstnanců Krajského úřadu Libereckého kraje, který je financovaný za podpory Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost, ze státního rozpočtu České republiky a z rozpočtu Libereckého kraje se krajský úřad zapojil do aktivit na podporu diversity managementu. Jeho cílem je vytvořit zaměstnancům úřadu takové podmínky, které umožní bez ohledu na jejich věk, pohlaví, vzdělání, zdravotní stav, národnostní odlišnosti apod. plně rozvinout jejich osobní potenciál v průběhu pracovního uplatnění. K naplnění těchto cílů prošel krajský úřad genderovým auditem a vytvořil plán podpory rovných příležitostí, kde je age a diversity managementu věnována samostatná kapitola, včetně návrhu doporučení externího auditorského týmu. Pozitivně jsou hodnoceny statistiky vedené úřadem v oblasti genderu, existence podpory diverzity týmů a vstřícný postoj k rozmanitým zaměstnaneckým skupinám. Doporučeno je zavést mezigenerační mentoring a tzv. management důchodového věku, který bude obsahovat způsoby komunikace a podpory lidí v této životní etapě, ale i způsoby optimálního využití jejich zkušeností, znalostí a potenciálu.
Krajský úřad si je vědom, že age management v sobě nezahrnuje pouze zaměstnance ve věku 50+, ale jeho dopad směřuje také na zapojení absolventů, maminek a tatínků vracejících se z mateřské či rodičovské dovolené a osob pečujících o malé děti. Krajský úřad si je rovněž vědom, že zaměstnanci jsou jeho největší hodnotou, a proto se snaží prostřednictvím zlepšení pracovních podmínek, hodnocením zaměstnanců, poskytnutím vzdělávání a rozvojem komunikace přispět k podpoře potenciálu zaměstnanců napříč úřadem.
Vera Budway-Strobach, Program Manager, Diversity & Inclusion, Česká spořitelna, a.s.
Populace stárne a penzijní reformy vyžadují, abychom pracovali déle. „Zkušenější“ zaměstnanci nabízí zralost, dovednosti a znalosti, které jsou důležité pro obchodní úspěch. Lidé v předdůchodovém věku v ČR začínají mít k dispozici více finančních prostředků a začínají být silnou zákaznickou skupinu, kterou si firmy nemohu dovolit ignorovat. Z těchto důvodů vidí Česká spořitelna efektivní age management jako důležitou prioritu. Téměř 9 % našich zaměstnanců je ve věku 55+, naše klientská základna stárne a my jí chceme nabídnout přistup, produkty a služby dle jejích potřeb. V rámci našeho programu na podporu rovných příležitosti „Diversitas“ začínáme mapovat potřeby zaměstnanců ve věku 55+ a díky grantu z Evropského sociálního fondu se chceme zaměřit na umožnění sladění pracovního a osobního života žen ve věku 55+. Právě zaměstnanci a zaměstnankyně v předdůchodovém a důchodovém věku totiž disponují cennými zkušenostmi a znalostmi, které mohou předávat mladším kolegům, a využívat je tak ku prospěchu firmy.
Yvonna Ronzová, jednatelka, RYCON Consulting s.r.o.
Age management je nosným tématem našich aktivit. Realizujeme vzdělávací projekt z dotací ESF zaměřený právě na oblast age managementu. V praxi – v životě firmy RYCON Consulting s.r.o. – to vypadá tak, že na různé formy pracovních smluv a úvazků zaměstnáváme: 1 x 76 let, 1 x 63 let 1 x 60 let, 5 x 51 – 53 let, 3 x 27 - 30 let. Jde o projektové manažery (ti mladší) a lektory (ti starší).
Tým funguje naprosto samozřejmě a logicky a „problém věku“ nevidíme. Je to dané i tím, že všichni si vzájemně pomáháme a děláme, co je třeba, všichni pracují na počítači atd. Vzájemně se od sebe „učíme“, mladší mají velký respekt ke starším (76 let je doc. Martincovi, který stále aktivně učí herce v mluvní průpravě, 63 let je ing. Márovi, který je specialista na finance a pracuje ve všech programech Adobe apod.). Projektoví manažeři – mladší – vlastně dělají těm starším „servis“.